Mevrouw PilatusWillem Putman (Jean du Parc) Passiespel in 3 bedrijven 28 – 29 maart en 3 – 4 april 1954 |
gouverneur van Jeruzalem; PILATUS | Hr. Louis Philipsen | |
hoofd van het garnizoen; KOLONEL SIXTUS | Hr. Jan Coninx | |
hoofd van de praetoriaense garde; MAJOOR POPPIUS | Hr. Jan Philipsen | |
een boef; BARABAS | Hr. Emiel Verhoeven | |
een getuige; JUDAS | Hr. Jef Stoffels | |
deken van het Sanhedrin; ROBOAM | Hr. Ferdi Vandendael | |
lid van het Sanhedrin; ELEAZAR | Hr. Louis Mattheeussen | |
lid van het Sanhedrin; ZOROBABEL | Hr. Jef Stoffels | |
lid van het Sanhedrin; NICODEMUS | Hr. Karel Van Bavel | |
chef van de Joodse wacht;JOZUË | Hr. Fern. Boenders | |
griffier van Pilatus; CLAUDIUS | Hr. Flor Melis | |
PLANTON | Hr. Rob. Van Bavel | |
SOLDATEN | Hr. Frans Philipsen | |
Hr. Edmond Verhoeven | ||
vrouw van Pilatus; CLAUDIA | Mej. Marie-Louise Van Bavel | |
haar vriendin; MARIA MAGDALENA | Mw. Simonne Philipsen | |
dienstmaagd; JUDITH | Mej. Eveline Melis | |
dienstmaagd; ANNA | Mej. Julia Melis | |
Decorontwerp | Hr. Ben Vermaelen | |
Toneelmeester en Decorbouw | Hr. Emiel Verhoeven | |
2de Toneelmeester | Hr. L. Mattheeussen | |
Opgever | Hr. L. Taymans | |
Licht en Geluid | Hr. Jos Claessens |
Is het nodig de inhoud van een passiespel te verhalen? Het verhaal van het lijden van Kristus, met omstandigheden en feiten, is ons door het Evangelie zelf zo bekend, dat het overbodig kan lijken. En toch het passiespel zoals het door Putman werd geschreven belicht een aspect dat rond het verheven offer van de Zaligmaker vaak onbekend is en zeker niet genoegzaam begrepen. De figuur van Pilatus, de rechter die Jesus had te vonnissen, wordt door Putman en dit met een enig brio ontleed en uitgerafeld op grond van historisch vaststaande feiten. De schrijver heeft de rechter Pilatus in het daglicht gezet als het symbool van menselijke slapheid die is teruggedeinsd voor de verantwoordelijkheid. Met de halfheid van een lafaard poogde de rechter Pilatus zich vrij te maken van het “geval Jezus”. Overtuigd van de onschuld van de Nazareër miste hij de moed en de sterkte tegen het opruiende volk in, een rechtvaardig vonnis te stellen. Zijn handen wassend in onschuld leverde hij Kristus aan de volksmenigte over. Hiermede stelde hij een daad die als een symbool van lafheid de geschiedenis inging. De straf ontliep hij niet. Claudia, zijn aanbeden vrouw, zal, mede door de begeestering van een bekeerde Maria Magdalena, door de genade woerden bezocht en ook vol afkeer haar man verstoten. Pilatus zelf, eens de fiere gouverneur van Jeruzalem, zal aangevreten door wanhoop en wroeging door de waanzin worden getroffen. Als een echo zal zijn stem in een uiterste inspanning als ’t ware over alle tijden heen weerklinken “Wat is de waarheid?” Zij die begrijpen willen, hebben en zullen eeuw na eeuw, geslacht na geslacht het antwoord brengen en getuigenis afleggen: “Kristus zelf is de Weg, de Waarheid, en het leven”. |
Reactie uit “De Gazet van Antwerpen” van 29 maart 1954 EEN VOLLEDIG SUKSES De eerste opvoering door de toneelkring De Schalmei, waarnaar met zoveel spanning werd uitgezien, heeft waarlijk alle verwachtingen overtroffen. De talrijke toeschouwers gingen ongetwijfeld Zondagavond tevreden en opgetogen huiswaarts. Regisseur Ferdi Vandendael heeft dit toneelwerk waarlijk tot op een uiterste hoogtepunt weten uit te werken, wat getuigt van zijn kunstzin en vaardigheid. Dhr E. Verhoeven haalde alle eer van zijn toneelbouw en mocht zich waarlijk beloond gevoelen voor de inspanningen, terwijl ook dhr Jos Claessens voor een perfecte belichting zorgde. De spelers mochten zonder uitzondering op een schitterende prestatie bogen. Westmalle heeft een enig mooie avond beleefd (Oudermans Jos) |